България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Химикалки, запалки и стъргалки – рекламата на едно министерство

Трябва да има прозрачност във всяка обществена поръчка, настоя PR експертът Максим Бехар

19.08.2016 | 10:20
Химикалки, запалки и стъргалки – рекламата на едно министерство
Химикалки, запалки и стъргалки – рекламата на едно министерство

"Всеки един държавен организъм има нужда от реклама и PR. Друг е въпросът кой, защо и с каква цел може да си го позволи. Има нужда и от една по генерална стратегия, която да представи България, след това отделните министерства и пътеките, по който се развива държавата. Колкото е по-богато едно министерство, толкова повече усеща необходимостта да се рекламира. Колкото по-бедно, то няма нито един лев за такава дейност", обясни в България сутрин PR експертът Максим Бехар.

По думите му всяко ведомството има нужда от много добра организация, иновативност и интересни похвати, които сами по себе си биха рекламирали едно министерство и биха направили един министър и неговия екип много по-популярен. 

"Проблемът не е във факта, че някой може да пусне държавна поръчка за 1 или 10 милоиона, въпросът е, че политическата система вече не работи и позволява отделни чиновници да спечелят едни пари по елементарен начин", коментира Бехар ситуацията с ведомството на министър Меглена Кунева.

Според него светът се променя твърде динамично и всяко едно нещо, което е работело вчера, не работи днес и със сигурност няма да работи утре.

"Това най-силно важи за образованието, защото се движи с 20км/ч. Проблемът е, че се получава пропаст между това, което прави образователната система и това, което прави бизнесът", смята експертът.

По думите на бившия министър на културата Петър Стоянович не е проблем, че има обществена поръчка, проблем е, че у нас изпълнителната власт се плаши да защитава своя проект, ако той е правилен и именно защото не е, виждаме една обществена гузна съвест и фалшив морал.

Преди два дни зам.- министърът на образованието Диян Стаматов коментира, че в рекламните дейности на МОН няма нищо лошо, защото колкото по-вече се рекламира, толкова по добре. 

Той сподели пред камерата на Bulgaria ON AIR, че една запалка не е предмет на образованието, но пък е предмет на реклама.

Максим Бехар обаче настоя, че думите му са възмутителни, защото никое министерство няма нужда от реклама на химикалки, стъргалки и други. 

"Всичко, което се прави трябва да бъде прозрачно, смислено и прагматично. Да води към подобряване на образованието", посочи той.

Петър Стоянович пък отбеляза, че казусът е огледално изображение на мисленето на системата.

"Образованието е равнопоставено на химикални, запалки и други. Има знак за равенство между институцията - Министерство на образованието и предмета на дейност на нашите деца и бъдещи поколения. Това е смущаващо, защото това означава, че ние не се нуждаем от промяна, а от революция в мисленето и начина, по който приемаме света и искаме да го предадем нататък", смята бившият министър на културата. 

Бехар каза, че всъщност много хора не знаят какво е етика: "Дефиницията е много проста - да правим прозрачно печалба. Тази поръчка можеше да мине преди 15 години и никой нямаше да й обърне внимание".

По думите му, когато някой се занимава с пари, няма комуникация, това поражда мисълта за съмнения.

"Прозрачността е на първо място, но на второ е да има смисъл тези пари да бъдат похарчени", заключи Петър Стоянович.