България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Иво Тодоров: Българските износители трябва да търсят нови пазари

Кадровият потенциал е ключов проблем на експортно ориентираните компании, коментира председателят на Асоциацията на българските износители.

14.04.2014 | 08:23 Редактор: Мариета Иванова
Иво Тодоров: Българските износители трябва да търсят нови пазари

Експортно ориентираните компании трябва да търсят нови пазари, заяви в  Сутрешния блок на Bulgaria On Air Иво Тодоров, председател на Асоциацията на българските износители.

Коментарът му дойде по повод данните за втори пореден месец на спад на износа. Припомняме, че по данни на националната статистка износът през януари към ЕС намалява с 2.6% на годишна база, за трети страни, извън ЕС- с 12,4%.

В основата на сериозния спад на износа към страните извън ЕС е кризата в Украйна, която е ключова дестинация за българските компании, наред с Русия, коментира Тодоров. Той допълни, че заради нажежената политическа обстановка в Турция също се наблюдава забавяне на експорта към южната ни съседка.

„Налице са макро фактори, на които ние като държава не можем да повлияем. Българските компании се оказаха доста витални и способни да реагират на различни ситуации. В този смисъл очаквам да се пренасочат към други пазари в средносрочен план“, коментира Тодоров. Той подчерта, че е много трудно да се правят прогнози дали ще има съживяване на износа и допълни, че ако има бързо решение на кризата в Украйна, може да се окачва възстановяване в сектора през втората половина на годината.  В противен случай това възстановяване е трудно постижимо, коментира експертът.

На въпрос на водещата Йоанна Николова къде е мястото на държавата, Тодоров посочи, че всяко едно правителство малко или много за подкрепа на износа, „тъй като българската икономика нe може да разчита на вътрешното потребление“. Той допълни, че държавата може да създаде макрорамката, като се да се прилага адекватно българското законодателството. Може да работи  и по създаване на финансови продукти, които да са целево насочени към експортно ориентираните компании, коментира Тодоров.

Компаниите на свой ред следва  презентират по-добре продуктите си, заяви експертът. Ключов проблем по думите му е дефицитът на обучени кадри.