Млечният сектор в ЕС е изправен пред сериозни предизвикателства след отпадането на квотите преди месец, отбелязват експертите от Coface. Някои производители виждат възможност да произвеждат повече, докато други се притесняват, че потенциалното свръхпроизводство в Европа ще доведе до рязко понижение на цените в сектора. И всичко това се случва в контекста на ожесточена конкуренция.
От Coface припомнят, че на 1 април тази година дойде краят на квотите за мляко в Европа – регулаторен инструмент, наложен през 1984 г. заради свръхпродукцията на млечни продукти. За пръв път от 30 години насам, пазарът сам ще определя количеството произвеждано мляко.
Доминантната позиция на ЕС
Благодарение на развитието на икономиката, продукцията в световен мащаб се е увеличила с 56% за последните 30 години. Между 2008 г. и 2013 г. потреблението в Европейския съюз падна с 2% , но секторът държи ниво именно заради високия износ. Водещ производител в Европа с 22% от продукцията е Германия, следвана от Франция със 17% и Великобритания с 10%.
Франция, от своя страна, се нарежда и до световните лидери в производството, заемайки осмо място, става ясно от анализа на Coface.
През последните 30 години секторът претърпя много рационализации, които доведоха до намаляване броя на фермите и бързото развитие на продуктивността. В допълнение, рационализацията съсредоточи производството на млечни продукти предимно в западна Франция – 6.8% от общата за ЕС.
Ниска несъстоятелност, но заплаха от волатилност при цените
Основният фактор за несъстоятелността на бизнеса с мляко във Франция е високият дял на мандрите с едър рогат добитък. Този ефект обаче е смекчен, благодарение на субсидиите за тях. Така в този сектор нивата на несъстоятелност са по-ниски -0.38%, в сравнение със средното за страната, което е 2.54%. Основният проблем е, че секторът е силно повлиян от постоянните измененията на цените, което допринася за несигурност в областта на млекопроизводстовото. Начините за производство във Франция са различни от тези в останалата част на Европа. Фермерите, които отглеждат добитък, са по-чувствителни към измененията в цените в сравнение със земеделците.
И в двата сектора обаче няма как да има гарантирани печалби, без да се налага допълнително финансиране. Ето защо всеки възможен спад в цените представлява опасност за производителите.
Настоящи стратегии и бъдещо развитие
Възможността за разширяване на външните пазари ще бъде от полза за Франция. Страната е добре позиционирана на световния пазар и има репутация на производител на висококачествени стоки. От друга страна, сред потребителите на развиващия се азиатски пазар има силно търсене на млечни продукти. В допълнение, селскостопанските продукти се отличават с висока еластичност: умерено повишаване на доходите на потребителите води до по-високо увеличаване на пазарното търсене. Също така вертикалната интеграция в производството ще помогне на компаниите да контролират своите надценки.
В същото време от Coface посочват, че въпреки добрите предпоставки Франция изостава в сравнение с други страни в производството на органични продукти.