Първо довършваме лот III от АМ „Струма“- след това АМ „Хемус“

Московски се надява до март 2015 да бъде одобрена новата ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура"

21.11.2014 | 17:36 Редактор: Мариета Иванова
Първо довършваме лот III от АМ „Струма“- след това АМ „Хемус“

Първо трябва да бъде завършен лот III на АМ „Струма“ до 2020 година и след това ще се работи по АМ „Хемус“. Това стана ясно от думите на транспортният министър Ивайло Московски, който заедно с премиера Бойко Борисов и кмета на столицата Йорданка Фандъкова инспектираха  разширението на метрото в участъка от Младост 1 до Бизнес парка в Младост 4. Московски посочи, че индикативната стойност на проекта от АМ „Струма“ към момента е 750 млн. евро.

Проектът включва тунелно преминаване през Кресненското дефиле. Поради високата стойност на проекта се изготвя и втори, който да следва съществуващото трасе, посочват от пресцентъра на транспортното министерство. Прогнозите са, че чрез втория проект могат да бъдат спестени между 260 и 270 млн. евро.

До края на 2015 следва да бъдат завършени екологичната оценка и техническото проектиране на двата варианта за трасето. След обсъждане на заинтересованите страни и Европейската комисия ще бъде направен и избор, който да отчете финансовия, техническия и екологичния фактор.

Ако бъдат спестени средства от изграждането на АМ „Струма“, то те ще бъдат пренасочени към АМ „Хемус“ и тунела под връх Шипка.

Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 – 2020 г., но включването им в съответната приоритетна ос, може да стане само след като са ясни точните финансови параметри за изграждане на АМ „Струма“, посочват от транспортното ведомство. Европейската комисия приема тяхната важност за България, но за реализацията им е нужен допълнителен финансов ресурс. На този етап националният бюджет не може да се ангажира с допълнителни разходи, но ще бъдат обсъждани и други варианти за финансиране.

Транспортният министър Ивайло Московски изрази надежда, че до месец март 2015 ще бъде одобрена ОП 'Транспорт и транспортна инфраструктура“ за следващия програмен период. Той допълни, че 700 млн. лв. от програмата ще бъдат отделени за метрото, като с тях ще бъде финансирано и трасето от МС „Джеймс Баучер“ до МС „Витоша“, което вече се изгражда.