Потребители подават иск срещу Профи кредит /обновена/

Компанията твърди, че условията й са одобрени от КЗП

13.08.2014 | 20:00 Редактор: Ирина Георгиева
Потребители подават иск срещу Профи кредит /обновена/

Сдружението за правна помощ на потребителите заведе колективен иск в Софийски градски съд срещу една от най-големите небанкови кредитни институции в страната - Профи кредит. Причината е промяна на общите условия на кредитната фирма след промяната в Закона за потребителските кредити. Според сдружението новите промени поставят гражданите в неравностойно положение спрямо кредиторите.

От Профи кредит писмено заявиха с мейл до редакцията, че "общите условия на ПРОФИ КРЕДИТ България ЕООД са съгласувани с Комисията за защита на потребителите и същата като регулаторен орган е изразила становището си, че в общите условия на ПРОФИ КРЕДИТ България ЕООД не са налице неравноправни клаузи".

 

Оказва се, че след поправките в Закона за потребителските кредити, небанковите финансови институции намират начин отново да заобиколят закона и да не загубят от печалбите си. Поправките свалиха тавана на годишния процент на разходи от 400%  до 50%. Кредиторите обаче наваксват разликата от 350% чрез такса в общите условия. Така оскъпяването за най-честите кредити - до 1 000 лева, е в рамките на 20 до 50 лв. В заведеният от сдружението иск срещу най-голямата небанкова кредитна институция се съдържат 11 неравноправни клаузи.

"В общите условия се поставят допълнителни условия, които не са поставени в закона – за упражняване правото на отказ от договора за кредит и правото за предсрочно прекратяване на договора. Налагат се на следващо място, нетипично за договора за заема задължения на длъжника – задължения за уведомяване, задължения за плащане в  срок на определени данъчни и други публични задължения, различни по договор за задълженията му по заем." - коментира Димитър Деков, председател на Сдружението за правна помощ на потребителите.

"Ние всъщност реално виждаме, как законът си е поставил една много добра цел, но средствата и разпоредбите, с които търси да се постигне тази цел, не дават необходимият резултат." - обясни адвокатката Мадлен Къвръкова.

Според общите условия, ако се забави дори малка част от месечната вноска в срок от 30 дни, потребителят ще трябва да изплати неустойките и цялата сума наведнъж. Практика е търговецът да предложи рефинансиране на заема и така потребителят влиза в порочен кръг.

"Не се плаща само лихвата. До момента, в който кредитът е станал предсрочен, т.е до момента, в който сте ползвали парите, защото вие сте ги ползвали 6 месеца, а ви карат да платите лихвата за целия период." - допълни Деков.

Профи кредит настоява, че "като отговорен кредитор и спазвайки последните промени в Закона за потребителския кредит и в Закона за защита на потребителите, ПРОФИ КРЕДИТ България ЕООД е съобразило изцяло текстовете в общите условия с разпоредбите на действащото законодателство. Общите условия са написани на ясен и разбираем език, опростен и достъпен за средния потребител. Шрифтът също е уголемен и лесно четим за потребителското око. Общите условия на компанията са достъпни на уебсайта на ПРОФИ КРЕДИТ България ЕООД".

Цялото съобщение на компанията публикуваме тук.

До момента има 190 небанковите финансови институции в страната, които имат право да дават заеми. От сдружението обявиха, че искът към най-голямата от тях не е нападка към фирмата, а сигнал към целия бранш.