Малайзиската нискоразходна компания AirAsia обяви ръст от 7% на нетната печалба за първото тримесечие спрямо 2014 благодарение на евтиния петрол и намаляване на оперативните разходи. Резултатите за първите след като индонезийското подразделение на компанията понесе удар с катастрофата в края на 2014, при която загинаха 162 души по време на полет от Субарая за Сингапур. Индонезийското подразделение отбелязва спад от 26% с намаление от 19% на капацитета.
Не изглеждат много зле. Това е първият отчет след инцидента. Фактът, че компанията се е върнала към печалба е добре. Ето какви са цифрите.
Печалбата за първото тримесечие е 41 млн долара спрямо загуби от 38 млн долара преди година. Разходите им за гориво са се понижили почти с 10% за този период. Това помага на AirAsia. Компанията отчете и силни резултати на своя афилиейт в Тайланд. Това компенсира слабостта на други места като Индонезия. Очаквано там търсенето е паднало и обемите са с една четвърт по-малки. Капацитетът е една пета намален. Но AirAsia намалява цените, за да върне пътниците на борда.
Компанията очаква решението да донесе резултатите в близките месеци. AirAsia би могла да се справи и по-добре през първото тримесечие, ако не беше валутата, рингитът. Тя отслабна с 4% тази година и е сред най-зле представящите валути в региона. Имам предвид, че AirAsia плаща за самолетите си и гориво в долари. Очевидно е била засегната от флуктуацията на валутата. Така че резултатите й за първото тримесечие не са толкова зле.
Компанията има голяма конкуренция от новите играчи на пазара. Какво смята да прави?
Точно така, тя смята да открива нови дестинации, да увеличава капацитета на пазари като Малайзия, Китай. Освен това смята да се листне на борсата в Индонезия и Филипините. Както и да го погледнем AirAsia има нужда от стратегически лост. Инвеститорите продават акциите на компанията. Вижте това: спад от 24% - загубите са четири пъти по-големи от бенчмарка KLCI. И въпреки това компанията върви много добре. 24 от 26 анализатори, които запитахме в Bloomberg препоръчват buy или hold. Ще бъде предизвикателство обаче. Има голяма конкуренция, а ръстът на пътниците не се увеличи според очакванията. Авиокомпаниите в Азия добавят капацитет, а небето става твърде пренаселено.